Boka förarprov

Ett privat förarprov

Eleven genomgår en utbildning enligt trafikskolans utbildningsplan, där elevens förmåga att köra bil inte riskerar att störa eller hindra andra trafikanter.

Fördelar:

• Eleven bokar sitt eget förarprov (tid och datum).
  • Eleven övningskör enligt sina möjligheter (budget).
  • Eleven övningskör enligt sitt eget önskemål (tidsmässigt).
  • Vägledning samt tips och råd från trafikläraren.
  • God sannolikhet (48%) att klara av ett förarprov.
  • Boka förarprov: Förarprov – Bokning (trafikverket.se)

Ett förarprov via trafikskola

Eleven genomgår en utbildning enligt de kraven som ställs från Transportstyrelsens föreskrifter om kursplan, behörighet B.

Syfte:

• Övningskörning syftar till att utveckla elevens förmåga att vara förutseende, upptäcka risker och att köra med sådana säkerhetsmarginaler att han eller hon inte blir inblandad i kritiska situationer.
  • Övningskörning i olika trafikmiljöer syftar till att utveckla elevens förmåga att köra bil på ett säkert, omdömesgillt och miljövänligt sätt i samverkan med andra trafikanter, i olika trafiksituationer och under olika förhållanden.
  • Manövreringsövning av fordonet i olika trafikmiljöer syftar till att eleven ska lära sig att manövrera fordonet och göra det på ett säkert och miljövänligt sätt.

Mål:

• Riskbeteende i trafiken handlar om att bete sig på ett sätt som ökar risken för olyckor och skador. Ofta är det kopplat till att man underskattar farorna eller överskattar sin egen förmåga att hantera olika trafiksituationer. Genom att vara medveten om potentiella risker och vidta förebyggande åtgärder kan du minska risken för olyckor och skapa en tryggare trafikmiljö.
  • Att köra trafiksäkert handlar om att ta ansvar för både sin egen och andras säkerhet i trafiken. Det kräver att eleven är medveten om trafikregler, anpassar sin körning efter rådande omständigheter och har en säkerhetsmedveten attityd.

Krav:

• Genomföra en utbildningsplan med godkänt resultat enligt förskrifter.
  • Övningsköra vid låg trafikintensitet och vid hög trafikintensitet.
  • Övningsköra i mörker, haltväglag och i olika väderförhållanden.
  • Utföra en godkänd utbildningskontroll för att säkerställa en hög utbildningsnivå.

Fördelar:

• Mycket högt säkerhetstänk och låg riskbenägenhet.
  • Vägledning och förberedelse inför ett förarprov.
  • Introduktion till Trafikverkets övningsområde.
  • En övningslektion före ett bokat förarprov.
  • Genomföra förarprovet med trafikskolans övningsbil.
  • Mycket hög sannolikhet (90%) att klara av ett förarprov.
Råsunda Trafikskola
Råsundavägen 176, 169 36 Solna
Vi accepterar
Du kan även betala direkt i vår butik